GasztroMenza

Az egészséges táplálkozás nem divat, a saját érdeked.

Teljes kiőrlésű pizzatészta - Pizzázz bűntudat nélkül!

Nem kell többé bűntudatodnak lennie, ha pizzát eszel!
Próbáltam durum, szénhidrát csökkentett és tönkölylisztből is pizzát készíteni, de sosem volt az igazi. Az élesztő nem tudta felfújni a nehéz tésztát és az ízétől sem ájultam el. Gondoltam kipróbálom most a teljes kiőrlésű búzalisztet. Bár nem a legjobb, de ez is lassabban szívódik fel, mivel rostban gazdag. A tészta szépen megkel a duplájára, ropogós és szinte ugyanolyan, mint az eredeti csak kicsit barnább.
Ezentúl tuti csak ilyen pizzát készítek, mert óriási siker és ízélmény bűntudat nélkül!

img_2392.JPG

Hozzávalók:

450 g teljes kiőrlésű búzaliszt
250 ml langyos víz
1/2 friss élesztő
50 ml olívaolaj
1 kk. só

Az élesztőt morzsold bele a vízbe és jól keverd el, amíg feloldódik teljesen. Tedd egy kicsit félre pár perce, hogy elkezdjen dolgozni. Öntsd hozzá a liszthez, az olívaolajhoz és a sóhoz, majd kézmosás után keverd el az ujjaiddal és gyúrd össze a tésztát. Takard le, tedd meleg helyre és keleszd a duplájára.
Ezután gyúrd át a tésztát és nyújtsd ki. Könnyebben szakadhat, mint a hagyományos változat, ezért kézzel nem igazán fog menni. Olívaolajjal megkent vagy sütőpapírral kibélelt tepsibe fektesd, majd süsd légkeveréssel 5 percig 200 °C-on, utána pedig 170 °C-on, amíg szépen barnulni kezd a széleinél.

Feltétnek bármi kerülhet rá, amit csak szeretnél. Én megkentem sűrített paradicsommal; szórtam rá oregánót, bazsalikomot és kakukkfüvet; sonkát, hagymát és kukoricát is tettem rá, majd ezt megkoronáztam sajttal. Szezonális jelleggel pedig kapott egy koktélparadicsom fenyőfát is pluszban.

Ez a méretes példány egy hagyományos sütőtepsit tölt ki.

img_2396.JPG

img_2400.JPG

Bon appétit! :)

A bejegyzés trackback címe:

https://gasztromenza.blog.hu/api/trackback/id/tr537013289

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Túrós (törölt) 2014.12.27. 16:13:23

1. Milyen bűntudat? Ha az ember nem egész nap tesped valahol és amellé zabál ilyeneket akkor semmilyen bűntudat nem lesz.
2. Fehér liszttel akkor is finomabb

GasztroMenza 2014.12.27. 17:12:21

Kedves Túrós!
Hogy bűntudata lesz-e valakinek az mindenkinek a saját ügye, de a táplálkozási szokásaitól is függ. A táplálkozás pszichológiai oldala és összefüggései, mint a "bűnözés", "nassolás" amúgy is bonyolult kérdés. Ha a magyar társadalom étkezési szokásaiból indulunk ki, akkor ez helytáll. Valljuk be pizzából nem szoktuk beérni egy pindurka szelettel, márpedig finomlisztből kb. annyi lenne az elfogadható mennyiség. A finomított termékek egy egészséges szervezet számára sem jók. Mindenképpen vércukorszint kiugrást okoz, mivel gyorsan felszívódó szénhidrát és gyorsan lesz az ember utána megint éhes.
Az ízében pont az a sikerélmény, hogy elenyésző a különbség. Gondolkodás kérdése is ez. Ha valakinek fontos az egészsége, akkor nem fogja érdekelni, hogy vajon finomliszttel finomabb-e, mert nem az számít.

Alick 2014.12.27. 17:21:50

A teljes kiőrlésű egészségesebb, viszont teljes kiőrlésűből felzabálni egy 36 centis pizzát már nyilvánvalóan egészségtelenebb, mint finomlisztesből beérni egy szelettel.
A mértéktelenség bármiből "bűntudatos" kategória...

Stina 2014.12.27. 17:28:18

Hát ez jó :-D
Bűntudat nélkül megpakoltad laza 6 kg kukoricával... Bravo.
Szerintem is te vagy a reformkonyha szülőanyja.
Szex és New York + Született feleségek kombón nőttél fel, ugye?

GasztroMenza 2014.12.27. 19:46:37

Hát, aki teljes kiőrlésű lisztből készült ételből "zabálni" tud. Képtelenség, mivel sokkal jobban telít.
Kedves Stina!
A 6 kg az valójában 140 g. Remélem, főzés közben nem a szemmérték az adagolás alapja. Köszönöm a bókot, de nem vagyok a reformkonyha szülőanyja. A tv nézési szokásoknak véleményem szerint semmi köze egy ételrecepthez.

VegaLife 2014.12.27. 20:29:08

Klassz, bár némi fehérlisztet is kevertem volna a tésztába lazításként. S.persze vega létemre, sonkamentes lenne, ha lekopiznám. :)
Ötletes ugyanakkor egyszerűen nagyszerű a paradicsomból a fenyő. :)

háténimmár 2014.12.27. 22:45:24

Kedves szerző!
Szerinted a disznókat, kacsákat, stb miért kukoricával hízlalják? Na? Találgathatsz kettőt.
Valamint: fehérliszt 370 kcal, teljeskiőrlésű 339 kcal. Tényleg azon a 10 dekánként 31 kcal-tól hízol?

Ha hülye vagy hozzá, ne írj.
Bűntudat nélkül pedig lehet enni, mértékkel. Bármit.

GasztroMenza 2014.12.28. 20:40:11

Kedves "háténimmár"!
Nekem nincs súlyproblémám, szeretem a kukoricát és kész. Egyértelműen le van írva a posztban, hogy a feltétet mindenki saját ízlése alapján alakíthatja. Attól, mert a sarki pizzériában 10 szemet raknak egy pizzára még nem az a normális, ráadásul nem vagyok a pazarlás híve, hogy a fél konzervet kidobjam.
A lisztnél nem a kcal a lényeg, hanem az élettani hatása.
Majd én eldöntöm, hogy írok-e vagy nem!
Jó étvágyat kívánok a bűntudat nélkül mértékkel fogyasztott pizzához, hamburgerhez, kólához és egy kis tejcsokihoz!

GasztroMenza 2014.12.28. 20:48:53

Továbbá az elhízásról szó sem volt. Nem azért kell egészségesen táplálkozni! Az egészséges táplálkozás alapvető kellene legyen ahhoz, hogy minél tovább megőrizhesse valaki az egészségét. Az már csak egy kellemes velejárója, hogy csökken az elhízásra való esély is ezzel.

háténimmár 2014.12.28. 21:29:38

Én is szeretem a kukoricát (nem a pizzán, de ez nem érdekes) és a pizzát is. Fehér lisztből, mert perverz vagyok és tisztában vagyok vele, hogy az élesztős tészta abból az igazi.
És bűntudatom sincs soha semmilyen kajától, mert nem vagyok sem Norbihívő, sem paleo, sem semmilyen agymosott szkta tagja, hogy bűntudatom legyen magától a táplálkozástól.
És elhízva sem vagyok, sőt, pont kellemesen átlagos a testalkatom így 40 évesen.
És szeretem az egészséges ételeket, sokmindenhez használok teljeskiőrlésű liszteket, meg csírákat és zöldségeket, de sok dologhoz nem. Nem zabálok rendszeresen ipari hulladékot, sőt, ha tehetem, mértékkel eszem bármit.
De kikérem magamnakj, hogy az étkezéssel bárki összemossa a bűntudat szót, bűármilyen vonatkozásban.
Az étkezéshez ész és tudás is kell (meg néha önuralom) , ez vitathatatlan, de akinek ebből a háromból egy sincs meg, az a bűntudatot sem ismeri. A töbi értelmes embert meg ne néphülyítsük már ilyen dolgokkal.
Egy tetvedék pizza TK lisztből nem váltja meg a világot, mert épelméjű ember nem eszik minden nap pizzát. Ha meg mégis, akkor nem a TK - fehérliszt harc lesz a mérvadó, hanem a bevitt kalória.
BÚÉK.

GasztroMenza 2014.12.31. 14:57:17

1.Az egészséges táplálkozást hirdetőeket attól függően, hogy kinek mi a személyes véleménye róluk felelőtlenség agymosottnak nevezni. Ezek nem a bűntudat keltésről szólnak, hanem a fogyasztói társadalom miatt elterjedt káros élelmiszerek kiszorításáról. Amelyek már nem az egészséget, hanem a gazdasági hasznosságot szolgálják. Jobb mint a semmi, hasznos dolgot tesznek le az asztalra!
2.A bűntudat szót nem véletlenül rendszeresen használják a nyomtatott és az elektronikus sajtóban is. Az átlag egészségtelenül táplálkozó magyar társadalomnál sajnos ez jellemző. Akinek inge ne vegye magára. Ennyire egyszerű. Nem én fogok valakiben bűntudatot kelteni ezzel az egyetlen bejegyzéssel. Ha pedig valakinél ezzel érem el azt, hogy szemléletmódot vált a táplálkozásban, akkor megértette, hogy ez érte van és számára hasznos.
3.Értelmes embert semmilyen témában nem lehet hülyíteni!
4.Ha már tudatról és önuralomról van szó, akkor a hozzáaszólásokat is ennek megfelelő stílusban írd!
5.Senki nem gondolhatja komolyan, hogy egy pizza megváltja a világot vagy, hogy bárki minden nap pizzát enne.

Jó Egészséget és Ízekben Gazdag Új Évet kívánok!

Benja10 2014.12.31. 21:09:52

Nekem folyton bűntudatom van, ha egészségtelent/sokat eszem. Ez nevelés, fixáció, testkép, jóléti társadalom és sok egyéb következménye, és sokkal jobban jellemző a nőkre, a feléjük támasztott társadalmi elvárások miatt is. Az evési zavarok másról sem szólnak: az étel és az evés a kontroll egy formája és a bűntudat az étkezés, mint gyengeség miatt keletkezik. Ez talán túl pszichologizálós, csak arra szerettem volna rávilágítani, hogy az étel és bűntudat egymással összefüggésben való említésének azért van előzménye:)

Zero Cukor (törölt) 2015.08.04. 12:01:36

Nagyon finom lett a pizza! Köszi a receptet!!

Karibu 2016.01.08. 19:44:51

Száraz élesztőt használtam hozzá, az volt itthon. Nem kelt meg a tészta, mint fehér liszt esetében, de azért csodákat nem is vártam :). Az ízét fel lehet dobni fűszerekkel esetleg, ha valaki vállalkozó kedvű. Aki a kelesztés miatt aggódik és nem súlyproblémák miatt diétázik (pl. én) biztosan tudja, lehet a tészta jellegén javítani fehér liszttel. Ennek aránya 70-30% lehet a TK liszt javára. Legközelebb lehet úgy is kipróbálom. Picit ropogós lett, de szerintem fincsi, elmentem a receptet :)!

GasztroMenza 2016.01.08. 21:09:06

@Karibu: Kedves Karibu! Köszönöm, hogy leírtad a tapasztalataidat! :) A teljes kiőrlésű lisztek nehezebbek, mivel rostdúsabbak, így tényleg nem tud megkelni csak kb. fele akkorára a tészta, mintha fehér lisztből készülne. Még akkor is igaz ez, ha finomliszttel lazítunk rajta. Ha nem vagy rákényszerítve, akkor nyugodtan lehet finomítani rajta fehér liszttel, így növelve az élvezeti értékét. Ha akár csak 50%-ban használsz teljes kiőrlésű lisztet, az már elegendő a kedvező élettani hatásokhoz. :) Ez az ízén javít, de továbbra sem dobja meg a vércukorszintet túlságosan. Azért amikor csak lehetséges érdemes minél nagyobb arányban használni a TK lisztet. De sütiknél vagy kelt tésztáknál, ahol fontos az állag is, ott elegendő tartani az 50%-ot. :)

Én ezt a receptet használom rendszeresen, nagyon bevált:
gasztromenza.blog.hu/2015/11/08/a_legjobb_teljes_kiorlesu_pizza_egyszerre_ropogos_es_puha

Szia! :)

Hagyományos, cukormentes, teljes kiőrlésű liszttel készült recepteket is találsz itt.:) Néha comfort food, néha street food és a klasszikusok. Itt érhetsz el engem: gasztromenza@gmail.com

Ne maradj le semmiről!

süti beállítások módosítása